22-11-09

REVIEW 10 HOURS OF ZOLDER Part II - HOPPA RACING

Review Hoppa Racing Zolder 10 hours

De traditionele afsluiter van het seizoen werd door Hoppa racing aangevat met 3 piloten: de vaste man Herman servranckx, Olivier Petroons die Herman een 2de keer kwam helpen, en Patrick Michiels onze vaste gelegenheidspiloot.

De trainingen werden aangevat onder een donkere hemel en het duurde dan ook maar enkele ronden voor de regen begon. Jammer genoeg net iets te vroeg voor Patrick die na een jaar inactiviteit niet dadelijk de juiste cadans had om een toptijd neer te zetten.

De 2'58'' was goed voor een 6de tijd, vermits er natuurlijk niemand in slaagde om
zijn tijd nog te verbeteren.

servranckx hermant
De start werd genomen door Herman die reeds bij het uitrijden van de pitlane een
verrassing van formaat kreeg toen zijn motordeksel plots omhoogklapte.
Aangekomen op de startgrid bleek één van de ruitenwissers hierdoor beschadigd zodat er een meccano een fameus spurtje mocht maken naar de box om een reserve.
Deze was net op tijd gemonteerd zodat Herman toch nog met het pak kon vertrekken.
Herman: "Ik nam een voorzichtige start vermits het circuit er spekglad bij lag, maar kon een uitstap in de zandbak van de chicane toch niet vermijden.
clio in zandbak

Nadien vlotte het beter en kwam ik echt in mijn ritme". Het vlotte zo goed dat hij, tijden draaiend in de buurt van de toppers, kon terugkomen van de laatste plaats naar een 4de  plaats na 2u wedstrijd toen een stuk van de ophanging afbrak.
Bij de herstelling ging er 20min verloren hoewel het team fantastisch werk leverde.
De pitstop werd gecombineerd met een tankbeurt en pilotenwissel en Patrick kon
vertrekken om nogmaals een opgang in het klassement te maken. Hij maakte verschillende plaatsen goed dankzij een strak tempo. Patrick: "We hadden niets meer te verliezen en ik heb dus een tempo genomen dat me lag en waarmee ik toch tijd kon goedmaken op de voorliggers." 
 
Na een foutloze rit gaf hij het stuur over aan Olivier die de ondankbare taak had om de 2à3 ronden achterstand die nog restten weg te werken.
Olivier: "het was heel vreemd en bijna ontmoedigend om telkens P8 op het pitbord te zien terwijl ik bijna elke ronde wel iemand van onze klasse voorbijging." Toch bleef hij er volop tegenaan gaan en uiteindelijk kwam hij toch op de 7de stek terecht.
c lio 2

 
Toen was het echter tijd voor een bijkomende tankbeurt en begon de jacht weer opnieuw. 
40' later was het de beurt aan Herman om de wagen heelhuids aan de finish te helpen.
Hij volbracht die taak zonder problemen en bracht de wagen als 6de over de finish.
 
Een resultaat waar iedereen blij mee was na de problemen in de wedstrijd.

SFEERBEELDEN http://www.myvideo.be/watch/7100515




21:51 Gepost door Chris in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: dsmec, renault clio, servranckx, zolder |  Facebook |

19-11-09

Zat 14/11/2009 : REVIEW 10 HOURS ZOLDER - Part I

 

BART VAN DEN BROECK WORDT DERDE IN DE

EINDSTAND VAN HET KAMPIOENSCHAP - KLASSE 4 

Bart Van den Broeck is afgelopen zaterdag tijdens de afsluitende race van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup vierde geworden en kreeg de punten van de derde plaats toegekend omdat het winnende koppel Grouwels/Grouwels een niet vast ingeschreven team is.  

z2

Samen met vaste kompaan Chris Voet en Wim De Graef was het TRAXX-trio richting Circuit Zolder getrokken om tijdens de loodzware 10 Hours of Zolder hun tweede plaats in het kampioenschap te verdedigen.

Vorig seizoen stonden ze nog op het hoogste podiumtrede en de verwachtingen lagen dan ook zeer hoog. 

Maar het heeft niet mogen baten. Ondanks een zeer regelmatige wedstrijd waarin ze amper drie pitstops maakten en 6 minuten en 39 seconden verloren in de pitlane heeft het trio de stunt van vorig seizoen niet kunnen overdoen.  

“We hadden geen goede uitgangspositie op de startgrid met een 12de plaats in de Klasse”, verduidelijkt Bart de situatie.“Bedoeling was dat Chris tijdens de kwalificatie de remschoenen en de banden inreed en nadien Wim even de baan opkwam om aan de Clio te wennen. Ik zou dan in het slot de chrono op de tabellen zetten. Maar na een zevental ronden kregen we een stortbui over ons heen waardoor ons plan in duigen viel”.

z 1

 “Desondanks heb ik me heel goed geamuseerd in de regen. Ik ben méér dan 2 uren buiten gebleven op regenbanden ondanks het feit dat het toen al droog was. Maar we wilden daardoor een pitstop uitsparen en de tweede piloot laten rijden tot na de eerste puntentelling na vijf uren wedstrijd.

Dat is gelukt, maar de aansluiting met de kopgroep hebben we nooit kunnen maken. Ondanks een perfecte race, waarbij ook gelegenheidsrijder  Wim de Graef een prima job deed, hebben we nooit een vuist kunnen maken. Desondanks draaiden we enkele mooie chrono’s.  

!cid_813265406@16092009-105BWe stonden afgelopen seizoen driemaal op het podium en op de aanrijding tijdens de Zolder Truck Grand Prix na, hebben we amper pech gekend.

We waren het ganse seizoen in strijd binnen de top 3 en hadden tot de zesde manche in Assen uitzicht op de titel. Polderman is trouwens de terechte kampioen terwijl Stevens een heel mooi slotoffensief op poten zette. Ik ben in ieder geval tevreden met de derde plaats in dit heel competitief deelnemersveld.

Eén plaatsje beter dan vorig jaar.  

En hopelijk kunnen we dit eind volgend seizoen opnieuw zeggen. De bedoeling is toch om in 2010 met een andere wagen op de proppen te komen. Zeker als we competitief willen blijven en het podium ambiëren.

Het grote probleem zal zich misschien situeren in de keuze van het kampioenschap. Als de BTCS en de Belcar tijdens dezelfde weekends worden verreden, zullen we ofwel een bepaald kampioenschap moeten laten primeren of met twee auto’s aan de start komen.

We zien wel wat er tijdens de winterperiode uit de bus komt.

Chris heeft de Clio en de Alfa in ieder geval te koop gezet”, besluit de racende bouwaannemer.   

 

          

22:33 Gepost door Chris in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: dsmec, van den broeck bart, clio, zolder |  Facebook |

13-11-09

Zat 14.11.2009 : PREVIEW 10 HOURS of ZOLDER

Preview 10 Hours of Zolder

Van den Broeck ambieert

 opnieuw de overwinning 

 

Met de 10 Hours of Zolder is de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup komende zaterdag aanbeland bij de slotrace van het kampioenschap 2009. 

Een kampioenschap waarin Bart Van den Broeck en vaste kompaan Chris Voet goed uit de verf komen met een voorlopige tweede plaats in de tussenstand van klasse 4.

De 10 Hours of Zolder is de favoriete race voor Bart Van den Broeck die vorig seizoen deze wedstrijd in winnende positie afsloot en eenjaar eerder als tweede onder de geblokte vlag dook. Ook komende zaterdag moet Van den Broeck een mooie prestatie afleveren gezien de omstandigheden in de tussenstand van het kampioenschap. 

clijo

“De kloof met leider Polderman bedraagt momenteel 31 punten en

indien de Nederlander gevrijwaard blijft van pech kennen we de

kampioen”, doet Bart Van den Broeck uit de doeken.  “Desondanks hebben we tot hiertoe een mooi parcours afgelegd. We stonden tijdens de voorbije zes wedstrijden viermaal op het podium terwijl Polderman vier wedstrijden won. Op pure snelheid moeten we inboeten tegenover de Nederlander die zijn Clio liet evolueren en ook een uitstekend piloot is. Dit bleek eens temeer op de snelle omloop van Assen waarin we geen problemen kenden en tijdens deze korte wedstrijd de punten pakten van de vierde plaats. Meer zat er echt niet in voor ons. Daar heeft Polderman het verschil kunnen maken en we verloren ook kostbare punten nadat ik tijdens de Zolder Truck Grand Prix van de baan werd gekeild. Dit had ons misschien iets dichter gebracht bij de koploper en de strijd voor komende zaterdag spannender gemaakt. Ik gun Stephan Polderman de titel, maar tijdens de 10 Hours of Zolder gaan we toch trachten om nog in het offensief te gaan. Onze Clio is zéér bedrijfszeker en zoals we reeds in het verleden bewezen zijn dergelijke wedstrijden echt ons ding”. 


De kloof met Polderman mag dan quasi onoverbrugbaar zijn, voorde tweede plaats zal het ook nog knokken zijn. Van den Broeck telt momenteel een voorsprong van vijf punten op de Clio van Xavier Stevens en de BMW M3 van Van de water. Ook het duo Vermeeren/Aerts zijn nog niet uitgeteld voor de tweede plaats en tellen een achterstand van 10 punten. Bij een race over 10 uren en voorzien van dubbele puntentelling na vijf en tien uren wedstrijd is dit verschil bijzonder klein. Voor deze loodzware opdracht doet TRAXX Racing beroep op Wim De Graef als derde piloot. De Graef was actief op een van de Honda’s Civic van Surinx Racing in de BTCS,  heeft veel ervaring met een voortrekker en staat gekend om zijn  constante chrono’s.  

vd broeck voet“We weten wat ons te doen staat en kennen deze lange wedstrijden als geen ander”, gaat Bart verder. “Zoals gewoonlijk gaan we tijdens de kwalificatie niets forceren en onze koers afstemmen op de concurrentie. We gaan trachten om de eerste vijf uren af te haspelen met één tankbeurt en pilotenwissel om zo de eerste kaap van vijf uren te overbruggen. We gaan uiteraard de concurrentie niet de kans geven om ver uit te lopen. Maar uit ervaring weten we dat de hazen vroeg of laat in de wedstrijd mogelijk de man met de hamer tegen komen. Wie te snel van start gaat zal tijdens een dergelijke race mogelijk een tankbeurt meer moeten inlassen of risico’s nemen. Voor ons mag  het de ganse wedstrijd regenen. Dan gommen we het verschil in vermogen met de BMW M3 en andere Clio’s deels weg. Wij hopen op te klimmen in het klassement en minimum terug een podiumplaats te pakken. Als we onze tweede plaats kunnen behouden bij het vallen van de finishvlag zijn we best tevreden over het voorbije seizoen”, besluit Van den Broeck.

 

21:32 Gepost door Chris in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

01-11-09

Zat 24.10.2009 : DUNLOP SPORT MAXX Endurance Cup te ASSEN (Ned) Part II

Herman Servranckx met Hoppa Racing in Assen 

De ondertussen traditionele buitenlandse trip van DSMEC vond dit jaar plaats in noordelijk Nederland, op het zeer snelle tracé van TT Circuit Assen. Voor deze race kwam Eric Crabbe graag nog eens in actie naast Herman Servranckx

Aangezien geen van beide piloten het circuit kenden werden de beide trainingen vooral verkenningsrondes en werd er druk overlegd hoe welke bocht te nemen.

servranckx hermantHerman Servranckx:het is echt wel een enorm snel circuit met enkele verraderlijke bochten. Ook het gebrek aan pk’s speelde ons hier meer parten dan in Zolder”.

De training werd afgevlagd met een 9de plaats in de klasse, waarmee het team tevreden was.

 Teamchef Eddy Servranckx: “welja, vermits we in het kampioenschap geen rol van belang meer spelen was deze wedstrijd puur voor de fun. We wilden vooral geen brokken maken en de wagen heelhuids op de 10 uren krijgen.”

Eric Crabbe nam de start van de race en mocht na enkele ronden reeds genieten van het uitzicht tijdens een code 60. Na de herstart verloor hij zijn positie wel aan de Clio van Voet maar kon zich nadien toch terugvechten tot een 8ste plaats waarmee hij het stuur liet aan Herman.

Eric Crabbe: “Het was eigenlijk een moeilijke wedstrijd. Ik raakte slecht in mijn ritme en had veel last van het gewicht van de 100L benzine in de snelle bochtenreeksen.

firstRace%20hoppa1245Herman kon de positie bestendigen en slaagde er in om nog enkele seconden van zijn besttijd af te doen. Hij kreeg het wel even warm toen net voor zijn neus een andere wagen van de baan ging en hijzelf een beetje enthousiast een dubbele linkse nam:

” Bij het uitkomen van die snelle bocht brak de achterkant van de Clio uit en moest ik alert reageren om hem terug te halen.”

De race werd beëindigd op een 7de plaats waarmee het team toch wel tevreden was.

Volgende en laatste wedstrijd van het seizoen is de 10uren op zaterdag 14 november.

Tot dan

15:47 Gepost door Chris in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: dsmec, assen, renault clio |  Facebook |