29-10-09

Zat 24.10.2009 : DUNLOP SPORT MAXX Endurance Cup te ASSEN (Ned) Part I

Van den Broeck opnieuw op tweede plaats in Klasse 4


Afgelopen zaterdag trok de Dunlop-karavaan richting het noorden van Nederland om op het TT Circuit van Assen de zesde manche te betwisten van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup. Een wedstrijd van 150 minuten. 

b vd broeckVoor Bart Van den Broeck en vaste kompaan Chris Voet een belangrijke afspraak gezien hun derde plaats in de tussenstand van het kampioenschap. Er waren immers dubbele punten te verdienen en gezien het feit dat ze nog in de running zijn voor de titel wilde het duo zeker scoren tijdens deze buitenlandse uitstap. 

En dat hebben ze ook gedaan. Geen derde podium van het seizoen, want daarvoor was de concurrentie op de supersnelle omloop van Assen te sterk. Bart Van den Broeck opteert nog steeds voor een bedrijfszekere Renault Clio, voorzien van een standaard Cup-motor. 

Het weekend begon eerder in mineur. Tijdens de vrije training haperde de motor steeds in rechtse bochten. Door het feit dat er te weinig tijd restte tussen de vrije training en de kwalificatie werd besloten om zo de gechronometreerde training aan te vatten. Dit resulteerde in een teleurstellende 11de chrono in Klasse 4 en 34ste algemeen.

Na de kwalificatie restte er voldoende tijd om het probleem op te sporen. Deze situeerde zich in de benzinepomp. 

Chris kreeg dan de ondankbare taak om vanuit de achterste gelederen de Clio naar voor te loodsen. Tijdens een vroege code 60 kwamen verschillende piloten die de wedstrijd alleen afhaspelen reeds binnen voor de verplichte pilotenwissel. Dit gaf een vertekend beeld op het scherm en Chris gaf na half wedstrijd de Clio door in een virtuele 4de positie na een sterke stint. Bart nam over en eens alle pilotenwissels waren doorgevoerd kwam hij uit op een 6de stek. Ondertussen kenden de actuele leiders in de tussenstand technische problemen en op Polderman en Stevens na speelden de wagens die Van den Broeck vooraf gingen weinig rol van betekenis in de titelontknoping.

clio vd b  assen

Via de zesde plaats en de daaraan gekoppelde dubbele punten komt de Clio terug op de tweede plaats in de tussenstand van het kampioenschap in Klasse 4. Na de crash tijdens de vorige race op Circuit Zolder en de verhuis naar de derde plaats doet Van den Broeck dus een goede zaak in het kampioenschap. De kloof met de nieuwe leider Polderman is ondertussen wel opgelopen tot 25 punten. De komende 10 Hours of Zolder is terug een wedstrijd die het duo Van den Broeck/Voet zeer goed ligt. Vorig seizoen wonnen ze deze seizoensafsluiter waarin ook dubbele punten te rapen vallen. Ondanks de vrij grote kloof met de leider blijven ze dus wel in de running voor de titel. De bloemen worden immers pas aan de meet uitgedeeld.  

 

 

20:17 Gepost door Chris in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: renault clio, van den broeck, dsmec, assen |  Facebook |

22-10-09

DUNLOP SPORT MAXX Endurance Cup : Bart VAN DEN BROECK naar het Nederlandse ASSEN

Bart Van den Broeck blijft in de running voor de titel in Klasse 4

Komende zaterdag wordt in het Nederlandse Assen de zesde wedstrijd van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup afgewerkt.

De Dunlop-karavaan slaat ditmaal zijn tenten op in het Nederlandse Assen.

Deze wedstrijd is een van de belangrijkste op de kalender inzake de afwikkeling van de titelstrijd. Er zijn immers dubbele punten te verdienen waardoor de titelpretendenten zich zeker geen uitschuivers kunnen permitteren.

vd broeck voet
Ook Bart Van den Broeck en zijn vaste kompaan Chris Voet tekenen terug paraat met de Renault Clio in Klasse 4.

Voor de start van de vorige race die werd verreden in het kader van de Truck GP op Circuit Zolder stond Bart Van den Broeck op een uitstekende tweede plaats in de tussenstand van het kampioenschap. Maar reeds in het prille wedstrijdbegin werd de onfortuinlijke Clio-rijder van zijn sokkel gereden door de BMW van Nick Geelen en werd de wagen in de muur gekatapulteerd.

Chris Voet en het ganse TRAXX-Racing Team zetten hun beste beentje voor om de Clio terug in optima forma aan de start te brengen om de titelstrijd verder te zetten. 

“Spijtig dat de Dunlop Endurance Cup in hetzelfde weekend valt als de finale van de BTCS. We hadden ook graag met de Alfa aan de laatste race van de BTCS deelgenomen. Maar gezien het feit dat we in de Dunlop Endurance Cup nog steeds binnen de top 3 toeven, was de keuze vrij vlug gemaakt”, verduidelijkt Bart Van den Broeck

Van%20den%20Broeck%202009-25G

Momenteel staat Bart Van den Broeck op de derde plaats na merkgenoten Vermeeren/Aerts en uittredend kampioen Polderman. De opgave na de aanrijding tijdens de Truck GP was een streep door de rekening en deed het duo verhuizen van de 2de naar de 3de plaats in de tussenstand op respectievelijk 8 en 7 punten van de top 2. En dit reeds rekening houdend met het verplichte schrapresultaat. Want gezien de dubbele punten die te verdienen zijn tijdens de twee laatste meetings zou een nieuw 0-resultaat de ambities volledig de grond inboren. 

!cid_813265406@16092009-105BAchteraf bekeken hadden we in Zolder een tweede of een derde plaats kunnen behalen wat ons in het beste geval 23 punten had opgeleverd. Dan moesten we 19 punten als ons zwakste resultaat in rekening moeten brengen. Concreet wil dit zeggen dat we daar een viertal punten effectief verliezen. Vorig jaar wonnen we de afsluitende 10 Hours of Zolder en daar gaan we ook dit jaar trachten te zegevieren. Wat Assen betreft moeten we trachten om de wedstrijd uit te rijden en gezien de dubbele punten zo hoog mogelijk te scoren en alle valkuilen ontwijken. Assen is een zeer snelle omloop en we beschikken met de originele cup-versie niet over de snelste wagen van het lot. De Clio van Polderman, de Lotus en de BMW’s M3 zijn op papier sneller. Maar ze moeten dan ook wel aan de eindmeet staan. We gaan ons dus defensief opstellen en onze pijlen sparen voor de 10 Hours of Zolder. Met een podiumplaats zouden we reeds heel tevreden zijn en dan pas kunnen we eventueel spreken van titelambities”, besluit Bart Van den Broeck.     

15-10-09

HASPENGOUWRALLY : STEVE HOFLIJK ALS CO DRIVER

affichehaspengouw09-1[1]

Naar  jaarlijkse gewoonte zet ik mij één keer per jaar naast de piloot in een rallywagen. 
Deze keer was dat in de Haspengouwrally naast Danny Vandevoort.
Een tiental jaar geleden zat ik al eens naast hem met een Renault 5 turbo . Die is ondertussen verkocht en sindsdien huurt hij enkele keren per jaar een skoda fabia bij Listrez.
haspengouw vandevoort hoflijk skoda
 steve hoflijkNu is deze Haspengouwrally niet echt mijn ding.  Te veel rechte stukken en weinig speciaals waar de piloot het verschil kan maken. Maar het is wel een klassieker in de rallywereld  en die stond nog altijd op mijn verlanglijstje om daar toch ooit eens van de partij te zijn.
Nu de rally zelf.  Vrijdag waren de verkenningen die vlot maar naar mijn mening veel te traag af gereden werden. Niet dat ik zelf bij de verkenningen als gek ga rijden maar ik probeer toch al eens overzichtelijke bochten kwa snelheid in te schatten.
Zaterdag voormiddag verkende we de showproef op het militair domein van Brustem die we s'avonds 2 maal moesten afleggen.Van bij de start voelde ik dat de piloot al een tijd niet meer achter het stuur gezeten had maar toch werd de eerste proef vlot afgereden.
Na het bespreken van enkele situatie's waren we de 2 de proef 7 seconden sneller.
We sloten de eerste dag af als 43 ste en al ruim voor op de 2de in onze klasse.
skoda haspengouw
Zondag stonden nog 2 keer 4 klassements proeven op het programma.
Weer werd er een beetje te traag gestart naar mijn inziens. Toch werd het tempo langzaam op gedreven en sloten we de eerste ronde af als 37 ste. We stonden ruim voor in onze klasse en te ver achter om in het algemeen klassement nog naar voren te gaan. Dus werd het tempo onderhouden en finishte we 35 ste algemeen en wonnen we onze klasse.
Volgende rally rij ik weer zelf met de Suzuki Swift met Pascal als co op 25 oktober in Jalhay "de Rally van de Hoge Venen"
 
Top dan
mvg steve hoflijk